Indien je wenst dat je website goed terug te vinden is in zoekmachines zoals Google, Yahoo, Bing en anderen kan je best je website hiervoor optimaliseren (SEO).
Enkele vereisten hier voor zijn bijvoorbeeld valid code, een snelle en stabiele hosting, gebruik van clean-urls, sitemaps, ... Maar één van de belangrijkste factors is natuurlijk de inhoud. (Content is King, zie ook ons laatste webinar)
Daarvoor is het belangrijk om je website op regelmatige basis te voorzien van nieuwe en relevante inhoud. Ook die inhoud kan je optimaliseren en daarvoor kan de Drupal module Content Optimizer heel handig zijn.
Tijdens het aanmaken van nieuwe inhoud kan je deze tussendoor laten analyseren of alle velden wel optimaal zijn ingevuld op basis van een trefwoord dat je kan opgeven. Zo gaat de module analyseren op volgende factoren:
Pagina titel (Page title):
- Is het trefwoord aanwezig?
- Staat het trefwoord niet te ver naar achter in de titel?
- Heeft de titel niet teveel of te weinig woorden?
Berichttekst:
- Komt het trefwoord genoeg voor in de tekst of is het zelfs teveel aanwezig?
- Is het trefwoord wel in het begin van de berichttekst aanwezig?
- Telt de berichttekst niet te weinig of teveel woorden?
Meta keywords:
- Niet teveel of te weinig trefwoorden?
- Staat het voornaamste trefwoord wel in het begin?
Meta description:
- Juiste aantal van woorden?
- Trefwoord aanwezig?
Bij het aanmaken van deze blogpost was het voor mij de bedoeling om deze te optimaliseren voor de trefwoorden Drupal en SEO, na hier en daar wat wijzigingen aan te brengen waren onderstaande screenshots het resultaat.
Enkele andere interessante SEO modules:
- XML Sitemap
- Search 404
- Global Redirect
- Pathauto
- Nodewords (Meta tags)
- Page Title