Heeft een website een houdbaarheidsdatum?

Houdbaarheidsdatum website

Als je denkt dat een website nog steeds meer dan 5 jaar mee gaat moeten we je helaas teleurstellen!

De verwachte levenduur van een nieuwe website is tegenwoordig nog 2 jaar en 7 maanden! 
Lees hier.

Alles wat gebaseerd is op technologie is aan verandering onderhevig. Net zoals je smartphone. Als je een beetje up-to-date wilt blijven, dan moet je regelmatig vernieuwen.

Dé belangrijkste marketing tool van een bedrijf blijft in de eerste plaats de eigen website, gevolgd door social media en directe mailings. De meeste mensen bezoeken éérst je website. Echter als je website niet up te date is, dan loop je een groot deel van je cliënteel mis.

De kracht van een goede website is niet te onderschatten en het resultaat ervan verantwoordt dan ook het kostenplaatje.

Websites : het belangrijkste marketinginstrument

Websites, het belangrijkste marketinginstrument

Net zoals smartphones vernieuwt de technologie die achter websites zit ook razendsnel. Serversoftware is onderhevig aan updates en oudere websites draaien vaak niet meer of niet meer veilig op die nieuwe software. Het web krijgt ook steeds nieuwe mogelijkheden, en als je website draait op verouderde software kun je daar geen gebruik van maken.

Net zoals je de etalage van je bedrijf regelmatig aanpast aan wat er nieuw is, moet je dat ook doen voor de website. Probeer ook met een nieuwe website de concurrentie voor te blijven. Werkt je website correct op de nieuwste smartphones? Je wilt zichtbaar zijn voor een zo groot mogelijk publiek.

Oude websiteWelke factoren beïnvloeden de levensduur van je website?

Waarom ben je bijna verplicht om elke 2 à 3 jaar je website te vernieuwen?

Content first, dan pas het design

De bezoeker van je website wil inhoud! Hij wil zo snel mogelijk vinden wat hij zoekt en je moet vanop de homepage al heel duidelijk zijn in wat je te bieden hebt. Als je inhoud niet binnen de 30 seconden de aandacht trekt en houdt van je bezoeker, dan ben je hem kwijt.

Flashy foto's, bewegende beelden, etc. zijn van ondergeschikt belang en eerlijk gezegd helemaal passé (met één uitzondering) en leiden de bezoekers alleen maar af van je kernboodschap en van jouw doel. Vandaag moet je website vooral snel laden en goed zichtbaar zijn op élk scherm, van smartphone tot TV.

Snel gevonden worden

Zoekmachines worden steeds slimmer en zijn meer en meer in staat om jouw website te bekijken zoals een persoon dat zou doen. Hierbij is een korte laadtijd van essentieel belang samen met de juiste inhoud.
Wist je dat Google heel vaak zijn zoekalgoritmen aanpast? Als je bovenaan wil blijven in de zoekresultaten, of bovenaan wil komen, dan ben je verplicht om rekening te houden met die algoritmen en dus ook om je website en de inhoud en positie van die inhoud regelmatig aan te passen. 

Responsive design: van smartphone tot TV-scherm

Nog niet zo heel lang geleden werden website alleen gebouwd voor standaard computerschermen. Eén website, één design en voila. Maar dit is drastisch veranderd. Eerst kwamen er de grotere schermen met hoge resolutie waardoor je website er op die schermen piepklein uit zag. Daarna kwamen de smartphones met schermen van amper 320 pixels breed waardoor je website ineens te groot was en mensen niet alleen van boven naar beneden moesten scrollen, maar ook van links naar rechts om je website te bekijken. En dan hebben we het nog niet over tablets gehad. Werkt jouw website even gemakkelijk op al die verschillende schermformaten?
Er kwamen ook nog eens nieuwe browsers op de markt die nieuwe technologieën implementeerden en wat in de ene browsers fantastisch werkt kan ervoor zorgen dat je website in een andere browser helemaal niet werkt. Kortom, de wereld is veranderd en blijft veranderen.

Je moet er nu dus niet alleen voor zorgen dat je website goed oogt op alle mogelijke formaten van schermen, maar ook nog eens compatibel is met alle courante browsers (Chrome, Firefox, Edge, Opera, Safari) die elk hun aparte eisen stellen aan een website.

Google geeft op dit moment voorrang aan websites die mobile first gebouwd zijn en er dus vooral op de smartphone goed uitzien. Het overgrote deel van de bezoekers van je website komt via smartphones.

Prosite bouwt uiteraard uitsluitend responsive websites en maakt gebruik van de meest up-to-date technieken.

Webdesign verandert

Net zoals de mode, veranderen ook de trends in webdesign regelmatig. Iets wat 3 jaar geleden nog 'cool' was, is nu verouderd. Het kan best zijn dat je een website wilt met een retrolook, maar dan nog moet je voldoen aan de huidige webdesignstandaarden.

Technologische vooruitgang

Jouw bezoekers merken het heel snel wanneer je website niet mee is. Samen met het ontstaan van nieuwe ontwikkelingen, nieuwe designstandaarden en nieuwe technologieën veranderen ook de verwachtingen van je bezoekers. Een verouderde website is misschien wel 'schattig', maar valt uit de boot als het gaat over het omzetten van bezoekers in klanten. En dat is toch het hoofddoel van de meeste websites: van je bezoekers klanten maken (technisch term: conversie).

Social media en meer

Is jouw website klaar om gedeeld te worden op social media? Facebook en andere social media stellen specifieke - en steeds veranderende - eisen aan de inhoud en de foto's op je website. Als je website of een bericht van je website gedeeld wordt op Facebook, dan wil je natuurlijk dat het er goed uit ziet, maar ook dat de gebruikers van Facebook die het bericht gezien hebben de weg vinden naar jouw website en vooral daar gaan ontdekken wat je nog meer te bieden hebt.

Wat is het doel van je website?

Is het alleen maar een digitale versie van een papieren folder, of wil je er meer mee doen? De bezoeker verwacht in elk geval meer. Geef de bezoekers zoveel mogelijk de kans om klant te worden met de juiste call-to-actions, zorg dat je bereikbaar bent voor vragen met contactformulieren, laat de klant al eens binnenlopen met een virtuele rondleiding, voorzie speciale aanbiedingen, kortingen, cadeautjes, tips die alleen beschikbaar zijn voor de bezoekers van je website.

De tijd die mensen op je website spenderen heeft opnieuw een een invloed op je score in Google, en zorgt dus ook weer voor nieuwe bezoekers en nieuwe klanten.

Labels